Prísne strážené obchodné tajomstvo

Článok: Prísne strážené obchodné tajomstvo © Literama.sk, 9.10.2024

New York Times Book Bestsellers je považovaný za referenčný a prestížny zoznam najpredávanejších kníh v Spojených štátoch. Jeho história sa traduje od 12. októbra 1931, odkedy začal vychádzať pravidelne v týždennej periodicite.

Publikované 9.10.2024
© Literama.sk: Autorsky chránený materiál

Prísne strážené obchodné tajomstvo

New York Times Book Bestsellers (NYTBB) je prestížny zoznam najlepšie predávaných kníh v Spojených štátoch. Je založený na metóde, ktorá využíva kombináciu údajov o predaji od vybraných knižných distribúcií v kombinácii s inými nezverejnenými údajmi a algoritmamy, ktoré sú prísne stráženým obchodným tajomstvom

Redaktor Book Review Gregory Cowles vysvetlil, že ich metóda „je tajomstvom, aby sme ochránili náš produkt a zároveň zabezpečili, že sa ľudia nebudú môcť pokúsiť zmanipulovať systém."

V roku 1983, počas právneho sporu, v ktorom bol Times žalovaný, periodikum argumentovalo, že zoznam nie je matematicky objektívny, ale skôr redakčný produkt. V roku 2017 zástupca Times povedal, že cieľom je, aby zoznamy odrážali "autentické" a skutočné bestsellery.

Zoznam bol často zdrojom kontroverzií. Keď sa v Times domnievajú, že sa kniha dostala na zoznam podozrivým alebo podvodným spôsobom – napríklad prostredníctvom hromadných nákupov – záznam knihy na zozname dostane označenie symbolu dýky.

Rozdelenie zoznamov

Zoznamy sú rozdelené na beletriu a literatúru faktu, tlačené a elektronické knihy, brožovanú a pevnú väzbu; každý zoznam obsahuje vo svojej Topke 15 až 20 titulov. 

Hlavné kategórie zahŕňajú: 

  • Beletria v pevnej väzbe
  • Nebeletristická literatúra v pevnej väzbe
  • Beletria v mäkkej väzbe
  • Nebeletristická literatúra v mäkkej väzbe
  • Detská literatúra
  • Mladá dospelá literatúra
  • Audioknihy

Zoznamy boli niekoľkokrát menené alebo boli vytvárané nové kategórie. Napríklad v júli 2000 bola vytvorené nová kategória „detských bestsellerov“ hneď po tom, ako sa séria Harryho Pottera držala na popredných miestach vo všeobecnom zozname beletrie po dlhšiu dobu. Od decembra 2012 bol zoznam kníh pre deti rozdelený do dvoch nových zoznamov: pre strednú triedu (vo veku 8 – 12 rokov) a pre mladých dospelých (vo veku 12 – 18 rokov), pričom oba zahŕňajú predaj na všetkých platformách (tvrdé, papierové a elektronické - kniha).

Štatisktiky

Podľa štúdie EPJ Data Science, ktorá využívala big data NYTBB od roku 2008 do roku 2016, zo 100 000 nových kníh v pevnej väzbe vydaných každý rok sa len menej ako 500 dostalo na zoznam The New York Times Bestseller (0,5 percenta). Mnohé romány (26 percent) sa na zozname objavujú len jeden týždeň. Medián predaja sa pohybuje medzi 4 000 a 8 000 v beletrii a 2 000 až 6 000 v literatúre faktu. Väčšina najpredávanejších kníh rebvríčka sa v prvom roku predalo v náklade 10 000 až 100 000 výtlačkov.

Počas sledovaného obdobia (od 6. augusta 2008 do 10. marca 2016) držala rekord kniha Dana Browna Stratený symbol s 3 miliónmi predaných výtlačkov za jeden rok, po ktorej nasledovali Dievča, ktoré koplo do osieho hniezda od Stiega Larssona a Go Set Watchman (Harper Lee), z ktorého sa predalo 1,6 milióna kópií. V literatúre faktu, ktoré sa dostali na zoznam, je viac ako polovica kníh v pevnej väzbe, v kategórii biografie napríklad autobiografia Georgea W. Busha, Decision Points, alebo biografia Steva Jobsa od Waltera Isaacsona.

Vlna kritiky

Rebríťek NYTBB často kritizujú autori, vydavatelia, vedúci pracovníci knižného priemyslu a iní za to, že neposkytuje presné informácie o stave skutočného knižného trhu. Kritiky pretrvávajú už od vytvorenia zoznamu ako takého. Správa o knižnom priemysle zo 40. rokov zistila, že NYTBB je slabým ukazovateľom predaja, pretože je založený na zavádzajúcich údajoch a meria iba tzv. rýchly predaj. Správa z roku 2004 citovala jedného nemenovaného vplyvného manažéra knižného marketingu, ktorý povedal, že hodnotenia NYTBB sú len „dym a zrkadlo“.

Argumenty za:

  1. Dlhá tradícia a renomé
  2. Široký záber predajcov
  3. Pravidelná aktualizácia a vylepšovanie metodológie

Argumenty proti:

  1. Nepriehľadná proprietárna metodológia a metriky
  2. Možnosť manipulácie (nákup veľkého množstva kníh naraz)
  3. Zameranie prevažne na veľkých vydavateľov

Význam

Napriek kritike zostáva rebríček významným ukazovateľom v knižnom priemysle. Označenie "New York Times Bestseller" zvyšuje predajnosť, vydavatelia a autori ho považujú za prestížne ocenenie, a tak neustále ovplyvňuje marketingové stratégie v knižnom priemysle.

Je dôležité poznamenať, že hoci rebríček má svoje limity a kritikov, zostáva jedným z najvplyvnejších nástrojov na meranie úspechu kníh nielen v USA ale aj v globálne. Jeho vplyv na knižný priemysel je nepopierateľný, aj keď nemusí byť dokonalým odrazom skutočnej kvality alebo popularity kníh.

Publikované 9.10.2024
© Literama.sk: Autorsky chránený materiál